news-detail-img news-detail-overlay

Dag van de Logopedie vraagt aandacht voor ‘Ondersteunde communicatie’

vrijdag, 2 maart 2018

Met Ondersteunde Communicatie geeft de logopedist iedereen een stem


Niet of nauwelijks kunnen spreken, betekent niet dat je niets te zeggen hebt. Ook de ruim half miljoen kinderen en volwassenen in Nederland die zich via spraak niet (meer) kunnen uitdrukken, hebben behoefte om te communiceren. Door andere communicatiemiddelen en –vormen te gebruiken, kunnen zij zich toch uiten. Veel mensen weten niet dat de logopedist daarbij kan helpen. Daarom staat de Dag van de Logopedie op 6 maart 2018 in het teken van Ondersteunde Communicatie (OC).

Een man met ernstige afasie kan na een training door de logopedist via een spraakcomputer weer communiceren met zijn vrouw. Een 6-jarige jongen met het syndroom van Down die moeilijk verstaanbaar spreekt, leert van de logopedist om ondersteunende gebaren te gebruiken zodat zijn omgeving hem beter begrijpt. Met de intensieve begeleiding door een logopedist kunnen een peuter met ernstige meervoudige beperkingen en haar ouders, met behulp van een oogbestuurde spraakcomputer met pictogrammen, elkaar duidelijk maken wat zij met en van elkaar willen.


Ondersteunde Communicatie
Bovenstaande voorbeelden laten de waarde zien die ‘Ondersteunde Communicatie’ (OC) kan hebben voor mensen die niet of nauwelijks kunnen spreken. ‘OC geeft hen de mogelijkheid mee te doen, zich te ontwikkelen en te laten zien wie ze zijn,’ verklaart Hans van Balkom, bijzonder hoogleraar Ondersteunde Communicatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. ‘In Nederland hebben ongeveer 300.000 kinderen en 300.000 volwassenen problemen met spraak. Maar dat wil niet zeggen dat zij niet willen of kunnen communiceren. Ieder mens vindt het belangrijk om erkend en gezien te worden. Daarom heeft iedereen behoefte aan communicatie, ook als spraak niet (meer) mogelijk is. Met ‘Ondersteunde Communicatie’ kom je tegemoet aan deze behoefte.’

Hulpmiddelen
Bij Ondersteunde Communicatie kun je gebruikmaken van lichaamstaal en ondersteunende gebaren of van eenvoudige hulpmiddelen, zoals een pictobord en fotoklappers. Ook kun je diverse low-tech en high-tech hulpmiddelen inzetten: van spraakcomputers tot tablets met een grote variëteit aan apps en bedieningsapparatuur, die geschikt zijn voor tekst- en symboolcommunicatie.


De logopedist kan helpen
‘Logopedisten kunnen kinderen en volwassenen met ernstige taal- en spraakstoornissen behandelen en begeleiden’, vertelt Gerna Scholte, logopedist en taal- en spraakpatholoog bij Response-Able. ‘Logopedisten kunnen een taal-, spraak- en/of communicatieonderzoek afnemen naar het verwerken, begrijpen en uiten van de gesproken of geschreven taal. Ook helpen zij bij het kiezen van passende ondersteunende communicatiemiddelen én trainen zij in het gebruik ervan. Daar betrekken zij alle communicatiepartners nauw bij. Want communiceren doe je nooit in je eentje! Verder kunnen logopedisten oefeningen aanbieden om met behulp van de communicatie-ondersteunende hulpmiddelen het begrijpen, uiten, lezen en/of schrijven te verbeteren.’

Cliëntenbeoordelingen

Wat zeggen klanten over ons?

(9.2/10)

46 beoordelingen

Bekijk alle beoordelingen
testimonial-icon

Eigenschappen logopedist?

Kennis en aansluiting vinden bij het kind

Hoe gevonden?

Via internet

Anoniem

testimonial-icon

Hoe gevonden?

Via school en vrienden. Op de website eerst gekeken.

Eigenschappen logopedist?

Anoniem

testimonial-icon

Eigenschappen logopedist?

Kim was in staat om oefeningen die oorspronkelijk gemaakt waren voor kinderen ook voor mij als volwassene in te zetten. Bij de eerste afspraak was het haar opgevallen dat het mij voor haar zichtbaar moeite kostte om te spreken en dat dit na een aantal afspraken sterk verbeterd was. Ze was dus in staat om in te schatten of de oefeningen daadwerkelijk baat hadden.

Hoe gevonden?

Mijn kinderen hebben bij Praatjuf ondersteuning gekregen bij de mondmotoriek en die ervaring was positief. Ik heb per telefoon contact gelegd in de kerstvakantie en een kwartier in de wacht gestaan, later bleek er geen praktijk te zijn in die periode, het was fijn als dat op de website had gestaan en op de telefoonbeantwoorder. Ik ben na de vakantie netjes terug gebeld en ik kon daarna snel terecht.

Anoniem

testimonial-icon

Hoe gevonden?

Via via

Eigenschappen logopedist?

Vriendelijk deskundig

Suzie

testimonial-icon

Eigenschappen logopedist?

Vertrouwen opbouwen met een kind! Dan is het leerrendament het hoogst!

Hoe gevonden?

Via mijn werk. Ik ben leerkracht in Bemmel.

Anoniem

testimonial-icon

Eigenschappen logopedist?

Vriendelijk, betrokken en vertrouwen, deskundig

Hoe gevonden?

Website/ via peuterspeelzaal

Anoniem

testimonial-icon

Eigenschappen logopedist?

Vriendelijk, vertrouwd, behandeling aanpassen aan het kind

Hoe gevonden?

Via school

Anoniem

testimonial-icon

Hoe gevonden?

na advies KNO specialist afspraak gemaakt.

Eigenschappen logopedist?

alle vier genoemde factoren speelden een rol.

Anoniem

testimonial-icon

Hoe gevonden?

Via internet (google). Hier heb ik ook recensies en ervaringen gelezen.

Eigenschappen logopedist?

Kennis, vriendelijkheid, goede luistervaardigheid, deskundigheid

Anoniem

testimonial-icon

Hoe gevonden?

Via website (vergeleken met andere logopedist in het dorp)

Eigenschappen logopedist?

Ze was vriendelijk, vertrouwd en goed in contact maken met mijn jonge dochter. Lastige was wel dat ze erg bewust werd dat ze niet goed genoeg sprak en dicht klapte bij de oefeningen. Ze was wellicht erg jong (3 jaar)?

Anoniem

Download de praatjuf LOGOPEDIE CHECK APP

De Praatjuf app is een app voor ouders, verzorgers en andere betrokkenen bij kinderen in de leeftijd van 0 tot 12 jaar.
Heeft u twijfels over de spraak- en/of taalontwikkeling van uw kind dan kunt u in deze app een logopedie-CHECK doen.


Powered by Wallbrink Crossmedia © 2018