Leestijd 3 minuten 3 min
BEMMEL: In groep 1 en 2 van de basisschool gaan kinderen beginnen met voorwaarden om te leren lezen. Ze leren dat woorden uit letters bestaan en hoe deze letters heten. Tevens leren ze het verschil horen, tussen klanken of woorden die op elkaar lijken, welke letters je hoort in een woord en hoe je van letters een woord kunt maken.
Maar wat nu, als je kind daar problemen mee ervaart?
Leren lezen is voor veel kinderen een leuke ontdekkingsreis. Ze zien om zich heen woorden en letters die ze willen lezen. Ze vragen steeds vaker; "Wat staat daar?", als ze bijvoorbeeld in de supermarkt lopen. Maar wat nu als een kind dit niet doet en nog geen interesse heeft voorlezen en letters? Op school wordt verwacht dat ze de letters leren, kunnen horen met welke letter een woord begint en rijmen. Daarnaast moeten kinderen van losse letters een woord kunnen maken b-oo-m, 'boom' en andersom. Dit zijn de auditieve vaardigheden van een kind die nodig zijn om in groep drie tot leren lezen te komen. Als een kind hier moeite mee blijft houden, dan kan de logopedist iets betekenen. De logopedist doet onderzoek of er een probleem is in de taal en/of spraak. De logopedisten van Praatjuf werken nauw samen met de scholen om een zo optimaal mogelijk resultaat te bereiken. Praktijkhouder Maaike Hendriks: 'Voor kinderen vinden wij het erg belangrijk, dat zij vooral met plezier naar Praatjuf komen. Onze therapie voor kinderen wordt dan ook altijd op een speelse wijze gegeven."
Heb je twijfels over de taalontwikkeling van jouw kind neem gerust contact op voor advies of therapie.
Download dan de praatjuf app
Gebruik de Praatjuf Logopedie Check App om eenvoudig en snel te onderzoeken of er sprake is van een spraak- of taalachterstand bij je kind.
Meld je aan voor onze maandelijkse logopedie oefeningen