Leestijd 10 minuten 10 min
Logopedie oefeningen voor thuis om de leesachterstand bij groep 3 tot 6 leerlingen te verminderen zijn erg waardevol. De leesachterstand op basisscholen is steeds duidelijker aanwezig. Een groeiend aantal kinderen heeft moeite om mee te komen in de klas. Ze kunnen het lestempo niet bijbenen doordat ze te veel woorden niet begrijpen, ze te traag en/of onzorgvuldig lezen. Om ervoor te zorgen dat kinderen de leesachterstand in gaan lopen, is er aanvullende training nodig. Deze training wordt voor een groot deel gegeven door de onderwijsassistent. Wanneer er extra aandacht nodig is, dan wordt logopedie ingeschakeld. “Hoe meer een kind het lezen oefent, hoe sneller het lezen kan verbeteren. Daarom is het waardevol om thuis te oefenen. Ook als er slechts een geringe leesachterstand is en je kind op school geen aanvullende begeleiding krijgt. Ik leg je uit hoe je dat het beste kan doen, daarna vertel ik meer over specialistische leeslogopedie.”
Thuis oefenen met je kind kan helpen om de leesachterstand te verminderen. Met onderstaande tips kun je gericht aan de slag om je kind met het lezen te helpen:
Vraag aan de leerkracht van je kind welk leesniveau je kind heeft en zoek daar boeken bij:
AVI geeft de moeilijkheidsgraad aan van het leesboek. In AVI 1 boeken staan woorden die bestaan uit 2, 3 of 4 letters. In AVI 2 boeken staat meer tekst en de woorden zijn wat langer en moeilijker. Zo wordt het leesniveau met elk niveau een stapje moeilijker. Het is belangrijk om te oefenen op het niveau van je kind, zodat de meeste woorden goed gelezen kunnen worden. Het zorgt ervoor dat het lezen als positieve ervaring beleefd kan worden. Als het niveau te moeilijk is, dan moet er bij te veel woorden stilgestaan worden, waardoor het lezen een negatieve ervaring wordt.
Laat je kind hardop lezen. Als je merkt dat een woord moeilijk is voor je kind, dan laat je dat woord herhalen. Blijft het een lastig woord voor je kind, maak er dan een spelletje van. Laat je kind er andere woorden van maken door één of 2 letters te veranderen, bijvoorbeeld: stoel- steel-staal stal-kast-kist. En laat die woorden opschrijven. Dit is een hele goede manier om lastige woorden te oefenen.
Ook leuk: maak allebei een lijstje met woorden door ze op te schrijven en vervolgens te vergelijken. Pas je daarbij aan op het niveau van je kind en maak uitsluitend eenvoudige woorden met maximaal het aantal lettergrepen als het beginwoord. Laat alle gemaakte woorden door je kind oplezen. Vervolgens laat je jouw kind het stukje tekst met dat ‘lastige’ woord nogmaals hardop lezen.
Deze tips helpen jou om het oefenen leuker en zo ontspannen mogelijk te maken:
Praatjuf is op diverse scholen in de regio Arnhem/ Nijmegen werkzaam om kinderen te helpen om hun taal, stem en spraak te verbeteren. Het lezen is daar een wezenlijk onderdeel van. Om deze kinderen nóg beter en nóg sneller te helpen met het lezen, heeft Praatjuf logopedist Elke Kuppen een leesontwikkeling verdiepingsopleiding gevolgd. "Tijdens mijn stage bij Praatjuf, heb ik via mijn begeleidster al kennis gemaakt met deze effectieve lesmethode om het lezen te verbeteren. Een aantal manieren heb ik van haar overgenomen en ben ik toe gaan passen tijdens de behandeling van kinderen met een leesachterstand. Ik wist echter de achtergrond niet. De vraag naar leestraining groeit snel. Dat was voor mij de reden om deze verdiepingsopleiding te volgen. Hierdoor heb ik nu veel meer handvatten om de behandeling af te stemmen op het kind. Dit zorgt ervoor dat kinderen een stuk sneller vooruitgang kunnen boeken. Als ik merk dat een bepaalde manier niet goed werkt, dan probeer ik het op een andere manier."
Per basisschool zijn er al snel 8 kinderen in de groepen 3 t/m 5 die moeite hebben met lezen en vaak ook met spelling. “Het is belangrijk dat het lesmateriaal aansluit bij datgeen er in de klas wordt aangeboden. Soms vinden kinderen het boek waar ze in de klas mee bezig zijn niet leuk. Vaak is het dan te moeilijk voor dat kind. Dan is het beter om over te stappen naar een ander boek. Een kind leert het beste met behulp van een boek dat hij/ zij leuk vindt.”
Deze lesmethode is extra effectief omdat het zich niet beperkt tot het lezen, maar het zorgt ervoor dat het kind op verschillende manieren met de lesstof werkt door:
“Sinds ik deze methode toe ben gaan passen, merk ik dat de kinderen sneller vooruitgang laten zien en dat ze vloeiender lezen. Goed kunnen lezen, is nodig om mee te kunnen komen in de klas. Het is voor een kind erg frustrerend als hij/ zij het tempo in de klas niet kan volgen. Wij zien dat kinderen, nadat ze leesondersteuning hebben gehad, steeds minder tegen het lezen opzien en zelfs uit zichzelf een (strip)boek pakken. Sommige kinderen krijgen zelfs lol in het lezen.”
Succes met het thuis oefenen om de leesachterstand van je kind te verbeteren. Heeft jouw kind een leesachterstand en wil je weten of deze specialistische behandeling iets voor hem of haar is, of heb je een andere vraag? Neem dan contact met ons op.
Download dan de praatjuf app
Gebruik de Praatjuf Logopedie Check App om eenvoudig en snel te onderzoeken of er sprake is van een spraak- of taalachterstand bij je kind.
Meld je aan voor onze maandelijkse logopedie oefeningen