Lezen in groep 3: als het niet vanzelf gaat

In groep 3 maken kinderen de overstap van ‘leren praten’ naar ‘leren lezen’. Voor veel kinderen is dat een spannende, maar ook leuke stap. Toch blijkt dat sommige kinderen moeite hebben met het leren lezen. En dan kan de sfeer thuis én op school snel omslaan.
Hoe merk je dat lezen moeilijk gaat?
- Lezen is niet zwart-wit. Kinderen leren in hun eigen tempo. Maar sommige signalen vragen wél extra aandacht:
- Je kind raakt gefrustreerd tijdens het lezen
- Het herkent losse letters, maar heeft moeite met klank-tekenkoppeling
- Hakken en plakken gaat moeizaam
- Korte woordjes (zoals ‘pen’ of ‘mijn’) kosten veel moeite
- Je kind vermijdt lezen en zegt dingen als “ik kan het niet”
- De juf merkt op dat je kind achterloopt in de klas
Herkenbaar? Dan is het goed om te kijken wat je als ouder kunt doen.
Wat kun je als ouder doen?
Begin bij het gevoel
Als lezen frustratie oproept, helpt het om de druk van de ketel te halen. Een kind dat zich veilig voelt, durft fouten te maken. En dat is nodig om te leren.
“Het gaat niet om hoeveel je leest, maar dát je het probeert.”
Maak het oefenen leuk
Kinderen leren beter als het speels en herkenbaar is. Denk aan:
- Samen klanken zoeken in speelgoed of boeken
- Woordspelletjes tijdens het eten of in de auto
- Korte oefeningen met plaatjes en klanken, in een vast ritme
- Gebruik alledaagse momenten om spelenderwijs te oefenen: bij het tandenpoetsen, tijdens het opruimen of als je samen naar de winkel gaat.
Overleg met school
Vraag de leerkracht wat er geoefend wordt. Thuis kun je dat dan op een ontspannen manier ondersteunen. Steeds meer scholen bieden ook digitale oefenprogramma’s aan die ouders mee naar huis kunnen nemen.
Wanneer is logopedie zinvol?
- Als de basisvaardigheden moeizaam op gang komen, kan logopedie uitkomst bieden. Denk aan:
- Moeite met klank-tekenkoppeling
- Problemen met het hakken en plakken van klanken
- Frustratie of faalangst rondom lezen
Een logopedist kijkt waar het knelt en biedt ondersteuning op maat. In kleine stappen, met veel herhaling én succeservaringen.
Tot slot
Kinderen leren lezen in stapjes. Soms zijn die stappen klein. Maar elk woord, elke letter, elke poging telt. Juist als het niet vanzelf gaat, is jouw aanmoediging goud waard.
“We lazen vanochtend samen een boekje over katten. Voor het eerst las ze zelf het woord staart. Ze keek me aan en zei: ‘Mama, ik kan dit dus écht!’” – ouder van Noor, groep 3
Wij zijn aangesloten bij
Meld je aan voor onze maandelijkse logopedie oefeningen