Klaar voor groep 3: spe­len­der­wijs bou­wen aan au­di­tie­ve vaar­dig­he­den

Geschreven door: Femke Lentjes
op op 10 augustus 2025
Klaar voor groep 3: spelenderwijs bouwen aan auditieve vaardigheden

De overgang naar groep 3 is een mijlpaal. Kinderen leren lezen, schrijven en sommen maken. Maar vóórdat die letters betekenis krijgen, moet er iets anders stevig staan: auditieve vaardigheden. Zonder een goed gehoor voor klanken is lezen net zo lastig als fietsen zonder trappers.

Waarom auditieve vaardigheden onmisbaar zijn

Auditieve vaardigheden zijn de stille helden achter het leren lezen. Kinderen moeten klanken kunnen onderscheiden, woorden kunnen hakken en plakken, en rijm herkennen. Deze vaardigheden vormen de basis voor klank-tekenkoppeling.

5 simpele maar krachtige opdrachten 

  1. Klankensafari in huis: zoek samen voorwerpen die beginnen met dezelfde klank. Laat je kind de klank benoemen en herhalen
  2. Hakken en plakken aan tafel: zeg een woord in losse klanken (s-o-e-p) en laat je kind het samenvoegen. Of andersom: je kind hakt een woord in klanken.
  3. Rijmronde op de fiets: zeg een woord en laat je kind rijmen. Begin simpel en verzin eventueel samen een rijmverhaal.

  4. Met een knuffel: fluister een zin naar je kind en laat die het doorfluisteren. Komt het goed terug?

  5. Wie hoort het eerst?: kies drie klanken en lees een verhaaltje. Laat je kind klappen als het een klank hoort.

Tot slot

Merk je dat je kind moeite heeft met klanken of lezen ontwijkt? Bespreek dit met de leerkracht of logopedist. Vroeg erbij zijn maakt écht verschil.

“Groeien in taal begint met luisteren naar de kleine, grote stappen van je kind.”



Wij zijn aangesloten bij

DTL Proof
Gezondheidscentrum Didam
Gezondheidscentrum Waalsprong
Kiwa
KP
Praatcoach
Praatjuf
NVLF
ParkinsonNet
Unik
Werken bij Praatjuf
sluiten

Meld je aan voor onze maandelijkse logopedie oefeningen

x

Heb je een vraag? Bel ons! Bereikbaar van ma t/m vrijdag van 08:30 - 17:00

Praatjuf