Praat­­juf ont­hult: De meest ver­­ras­­sen­­de taa­l­­fei­­ten van kin­­de­r­en

Geschreven door: Dominique van den Boogaard
op op 03 maart 2024
Praat­juf onthult: De meest ver­ras­sen­de taa­l­fei­ten van kin­de­r­en

Stel je voor dat elk woord een ontdekking is, elke zin een avontuur. Voor veel kinderen voelt taal zo. We nodigen je uit om door hun ogen naar taal te kijken. Geen droge feiten of saaie theorieën, maar kinderlijke verbeelding en logica. Ben je er klaar voor?

De magische ontwikkeling in de baarmoeder en het eerste jaar

Taalontwikkeling begint al in de baarmoeder. Baby's horen daar al de intonatie en het ritme van stemmen om hen heen. Dit vroege contact met taal legt een belangrijke basis voor hun latere taalvaardigheden. Praten of zingen tegen je ongeboren baby helpt om een vertrouwde omgeving te creëren. Dit geldt zowel tijdens de zwangerschap als na de geboorte. Bekende geluiden zorgen ervoor dat een baby zich sneller veilig voelt en rustiger is. Deze eenvoudige en liefdevolle momenten stimuleren de taalontwikkeling. Daarnaast versterken ze de band tussen ouder en kind.

De geheime taal van baby's 

Baby's beginnen al vroeg met communiceren, zelfs voordat ze hun eerste woordjes zeggen. Hun gebrabbel klinkt al een beetje zoals de taal die ze om zich heen horen. Zo gebruiken Franse baby's vaak een stijgende toon, terwijl Duitse baby's juist een dalende toon hebben. Dit laat zien dat baby's zelfs in deze vroege fase al bezig zijn met het leren van de klanken en ritmes van hun taal.

De meeste ouders praten automatisch op een hogere toon en met veel expressie tegen hun baby. Deze 'babytaal' helpt baby's om woorden beter te begrijpen en na te doen. Onderzoek heeft bewezen dat deze manier van praten de taalontwikkeling van baby's ondersteunt.
Voorlezen en praten tegen je baby is daarom heel belangrijk. Het helpt om een sterke band met je kind op te bouwen en stimuleert op een leuke manier hun ontwikkeling.

Taalgenieën zonder diploma

Kinderen zijn echte taalwonders, vooral in hun eerste levensjaren. Voor hun zevende kunnen ze zonder moeite meerdere talen leren, zonder verwarring. Dit komt door de flexibiliteit van hun brein, ook wel 'plasticiteit' genoemd. Hierdoor pikken ze klanken, woorden en grammatica op alsof het niets is.
In deze fase zijn hun hersenen speciaal gericht op het herkennen van patronen en grammatica. Daardoor leren ze nieuwe talen spelenderwijs. Maar naarmate ze ouder worden, wordt dit lastiger, en gaat het leren van een nieuwe taal minder vanzelf. Daarom kunnen jonge kinderen zo snel dingen oppikken die voor volwassenen vaak veel moeilijker zijn.

Kinderen breken de taalcode

Kinderen ontdekken spelenderwijs hoe de regels van een taal werken, en dat zorgt soms voor grappige en verrassend logische 'fouten'. Dit wordt 'overgeneralisatie' genoemd. Bijvoorbeeld, als een kind zegt 'ik loopte' in plaats van 'ik liep', 'twee voetens' in plaats van 'twee voeten', of 'ik zwemde' naar het voorbeeld van 'ik rende'. De regel klopt, de toepassing verrast.. Deze voorbeelden laten zien dat kinderen de regels proberen te begrijpen en toepassen. Het laat zien dat hun brein hard aan het werk is om taal te begrijpen en eigen te maken. Deze creatieve manier van omgaan met taal is een belangrijk deel van hun ontwikkeling. Het helpt hen om uiteindelijk de juiste vormen en regels te leren gebruiken.

Woordkunstenaars in de dop

Kinderen zijn echte woordkunstenaars. Ze bedenken vaak hun eigen woorden om voorwerpen en situaties in hun omgeving te beschrijven, en dit levert prachtige nieuwe woorden op. Denk bijvoorbeeld aan een kind dat 'waterregen' zegt voor 'douche', 'handenkam' voor 'vingers', 'zandwater' voor 'modder',  of 'slaapsap' voor 'melk voor het slapengaan'. 

Het verzinnen van nieuwe woorden laat zien dat kinderen actief bezig zijn met het begrijpen en ordenen van hun omgeving. Ze proberen  in woorden te vatten wat ze zien en ervaren. Zelfs als ze de juiste woorden nog niet kennen. Door nieuwe woorden te creëren, leren kinderen verbanden te leggen, categorieën te vormen, en hun gedachten op een eigen manier uit te drukken.

Taal als sociale lijm

Met taal kan je informatie delen. Maar taal is met name het middel om echt contact met mensen te maken. Als kinderen woorden hebben voor hun gevoelens, kunnen ze beter vertellen wat er in hen omgaat. Daardoor begrijpen ze ook sneller wat anderen voelen. Dit helpt hen om empathie te ontwikkelen en echte vriendschappen te sluiten.

Niets brengt kinderen meer samen dan samen zingen en spelletjes spelen! Deze activiteiten zijn geweldig voor de taalontwikkeling én het plezier van het samen zijn. Denk aan het zingen van kinderliedjes of een simpel spelletje zoals 'Ik zie, ik zie wat jij niet ziet'. Tijdens zulke momenten leren kinderen nieuwe woorden terwijl ze genieten van het samenzijn. Dit zorgt ervoor dat kinderen zich verbonden voelen met anderen en stimuleert hun sociale vaardigheden terwijl ze lol hebben.

Ter afsluiting

In de ogen van een kind is taal een levendige speeltuin. Rijp om ontdekt en ontwikkeld te worden. Deze verbazingwekkende taalfeiten over kinderen, laat ons zien dat taal veel meer is dan alleen communicatie. Het is een spiegel van de menselijke geest en creativiteit. Dus laten we de taalontwikkeling van kinderen niet als vanzelfsprekend beschouwen. Maar erin duiken, verwonderen en vooral: ervan leren. Want in de ontwikkeling van taal is ieder kind een ontdekkingsreiziger. En wie weet wat voor schatten ze nog zullen vinden!

Ben je nieuwsgierig geworden naar meer taalavonturen en hoe je de taalontwikkeling van je kind kan ondersteunen? Onze deur staat altijd open voor kleine woordkunstenaars en hun ouders. Neem contact met ons op, want iedereen verdient een stem. 

Wij zijn aangesloten bij

DTL Proof
Gezondheidscentrum Didam
Gezondheidscentrum Waalsprong
Kiwa
KP
Praatcoach
Praatjuf
NVLF
ParkinsonNet
Unik
Werken bij Praatjuf
sluiten

Meld je aan voor onze maandelijkse logopedie oefeningen

x

Heb je een vraag? Bel ons! Bereikbaar van ma t/m vrijdag van 08:30 - 17:00

Praatjuf